1

| . -

HrriT
I
|
T

I

o

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

FOURTH SECTION

CASE OF SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE
DE COMUNICACAO v. PORTUGAL

(Application no. 29856/13)

JUDGMENT

Art 10 * Freedom of expression ¢ Disproportionate civil defamation
judgment against media firm in respect of television reports on network of
child sexual abusers wrongly alluding to the involvement of well-known
politician * Applicant company’s failure to act in accordance with the tenets
of responsible journalism ¢ Compelling reasons to impose sanction in
circumstances * Excessive award vis-a-vis level of injury to reputation
suffered « “Chilling effect” on freedom of expression and of the press

STRASBOURG

27 July 2021

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the
Convention. It may be subject to editorial revision.

COUNCIL OF EUROPE

** %
*
*
* gk

CONSEIL DE LEUROPE







SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

In the case of SIC - Sociedade Independente de Comunicacio
v. Portugal,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a
Chamber composed of:
Yonko Grozev, President,
Faris Vehabovic,
Tulia Antoanella Motoc,
Gabriele Kucsko-Stadlmayer,
Pere Pastor Vilanova,
Jolien Schukking,
Ana Maria Guerra Martins, judges,
and Andrea Tamietti, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 29856/13) against the Portuguese Republic lodged
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a
Portuguese company, SIC — Sociedade Independente de Comunicagao (“the
applicant company”), on 30 April 2013;
the decision to give notice to the Portuguese Government (“the
Government”) of the complaint concerning Article 10 of the Convention
and to declare the remainder of the application inadmissible;
the parties’ observations;
Having deliberated in private on 15 June and 6 July 2021,
Delivers the following judgment, which was adopted on that
last-mentioned date:

INTRODUCTION

1. The case concerns a judgment given against the applicant company in
defamation proceedings, in relation to a news report about a paedophile
network. The applicant company complained of a breach of its right to
freedom of expression under Article 10 of the Convention.

THE FACTS

2. The applicant company is a media firm whose registered office is in
Oeiras (Portugal). It was represented by Mr R. Correia Afonso, a lawyer
practising in Lisbon.

3. The Government were represented by their Agent, Ms M.F. da Graca
Carvalho, Deputy Attorney General.



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

[. BACKGROUND TO THE CASE

4. On 6 and 7 December 2003 SIC and SIC Noticias, two major
television channels in Portugal, opened their news broadcasts with a report
on the “paedophilia in the Azores” case, likening it to the Casa Pia case that
was under investigation in mainland Portugal'.

5. The source of the news was a report produced jointly by the applicant
company and Expresso, a leading weekly newspaper in Portugal, following
an investigation on Sao Miguel Island.

6. In the news broadcast at 8 p.m. on 6 December 2003, the applicant
company reported as follows:

“notable [notdveis] people from the Azores have been implicated in the scandal ...

Last week a team of reporters from SIC and Expresso heard various accounts on Sao
Miguel Island. The majority of young people mentioned the same names as those who
are being investigated by the police. Among the list of suspects are politicians known
throughout the country, and also teachers, a priest, a magistrate, two doctors, an
architect, a lawyer and several businessmen.”

7. Following this introduction, a journalist, D.S., was shown
interviewing some of the alleged victims. Referring to a certain M., she
reported as follows:

“At 13 years old, M. could already recognise all the men who came looking for him.
It was at the old fishing port in Calheta, where he lived, that he met a lawyer who was
to become a member of the Government of the Azores.”

8. In the same news segment a reporter, E.C., then stated, standing in
front of the building of the Regional Government of the Azores:

“the SIC/Expresso investigation has collected and registered several references to
the involvement of renowned figures of society, including at an institutional level in
the region, and these references point to the involvement of a member of the current
regional government: a politician who is currently serving and in power... We have
been informed by the Socialist Party and the Regional Government that there will be
no comments for the time being. There is no official response, but it is obvious that in
homes across the Azores people are not talking about anything else.”

9. On 7 December 2003, during the primetime news broadcast on both
the SIC and SIC Noticias channels, the alleged paedophile ring in the
Azores was once again the topic of the opening report. Within the news
report, the reporter E.C. stated:

“... there is silence in the government offices. There is no official reaction to the
alleged involvement of political figures in the case. ... Some of the accused
individuals spent the long weekend far away from the Azores, and there were no new
developments on the judicial front.”

I As to the “Casa Pia” case, see Fernandes Pedroso v. Portugal, no. 59133/11, §§ 7-8,
12 June 2018, and Pereira Cruz and Others v. Portugal, nos. 56396/12 and 3 others,
§§ 7-9, 26 June 2018.



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

10. On 8 December 2003 R.R. resigned from his position of Regional
Secretary of Agriculture and Fisheries in the Regional Government of the
Azores, making the following statement:

“I have nothing to do with proceedings that have come to the public’s attention,
mentioned on some media platforms, relating to any case of sexual abuse of minors. I
cannot, however, ignore the existence of rumours, insults directed at me, connected
with the proceedings in question.”

11. The caption at the bottom of the screen for the news report read:

“Paedophilia scandal in the Azores brings down a member of the Regional
Government of the Azores”

12. R.R.’s resignation was the subject of the opening segment of the
news broadcast by the applicant company at 7 p.m. on 8 December 2003. In
reply to a question from the newsreader, the journalist reporting from the
Azores, E.C., stated:

“This is a declaration of innocence, but at the same time, in political terms, it is
absolutely extraordinary, in that we have a government member who has decided to
quit on the basis of rumours.”

13. R.R.’s resignation was again the subject of the opening segment of
the 8 p.m. news broadcast by the applicant company that same day. In a
voice-over, the news report mentioned:

“[R.R.] says he has nothing to do with the cases reported on in the last few days
regarding the sexual abuse of minors in the Azores. He admits, however, that he
cannot ignore the onslaught of rumours, harmful statements and references
implicating him as Regional Secretary of Agriculture and Fisheries. Therefore, he
explains that even though he considers this to be unfair and disgraceful, his personal
honour has been damaged, as have his authority as a government member and the
image of the Regional Government of the Azores. For this reason, and even though he
is not under investigation by law enforcement, he has taken the decision to quit so that
the Regional Government and President C.C. would not be adversely affected by this
false news.

The scandal broke out last Friday, when the SIC/Expresso investigation was
published, and soon after the release from prison of J.P., [who] is suspected of having
gathered children from the poor neighbourhoods of the island. He was arrested last
month for pimping and sexual abuse of minors. Most young people spoken to by SIC
and Expresso mention the same names that are now on the list held by police. Among
the suspects listed are politicians known in the region, teachers, a priest, a magistrate,
two doctors, an architect, a lawyer and several businessmen.”

14. This news was shared by various communication outlets, both
written and spoken, in the Azores and in mainland Portugal, in newspapers,
on the radio and on television, for several successive days.

15. It was also shared by the international television channel SIC
International in the United States of America and in Canada, where



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

thousands of emigrants from the Azores reside, in particular from Sao
Miguel Island.

16. In the 10 a.m. news broadcast on SIC Noticias on 9 January 2004,
SIC reported that twelve suspects had been questioned by the police until
2 a.m. of that day. The report added:

“Of the twelve suspected of sexual abuse of minors, eight will remain in pre-trial
detention ... Of the twelve suspects arrested and questioned yesterday by the police,
only four were not held in pre-trial detention. This was the case of the Regional
Secretary of Agriculture, who resigned from government [and] who had already left
the court at about 3 a.m. (2 a.m. Azores time).”

17. Later that day, in the news broadcasts of 12 noon and 1 p.m. on SIC
Noticias, the applicant company rectified its statement, explaining that R.R.
had not been present in court that day, and neither had he been detained or
indicted.

II. CIVIL PROCEEDINGS AGAINST THE APPLICANT COMPANY

18. On 6 November 2006 R.R. instituted civil liability proceedings in the
Ponta Delgada District Court (Azores), against SIC Noticias and the
journalist E.C. for damaging his reputation and honour. He sought
65,758.97 euros (EUR) in compensation for pecuniary damage and
EUR 400,000 for non-pecuniary damage, including interest applicable from
3 April 2007, the date on which the summons was served on the applicant
company.

19. On an unknown date the case was referred to the Oeiras District
Court.

A. Judgment of the Oeiras District Court of 20 August 2010

20. By a judgment of 20 August 2010, the Oeiras District Court
considered the following facts established:

113

C.D. The reporters from SIC and SIC Noticias knew that it was false that the
claimant was involved in the proceedings in question, that he was a defendant or that
he had been questioned.

C.E. This is because on the day and on the evening when the questioning took place
(8 January), at least two reporters were present in the vicinity of the Ponta Delgada
District Court, one of them being [E.C.].

C.H. The claimant was known in the whole country, for various social and civic
initiatives that he had developed. He is the best known Regional Secretary, both
regionally and nationally.

C.I. He was the only lawyer from Sdo Miguel Island who served as a member of the
Regional Government of the Azores.



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

C.J. He was the only government member who, at the time, was far away from the
region: in Mauritius, in the Indian Ocean.

C.K. Several people identified him through those statements and personal traits.

C.L. It was widely discussed among the public that the politician — or the lawyer —
was the claimant.

C.Q. Considering the context of the news and his identification by people who had
seen the reports, the claimant called the regional president of the Azores to inform
him that he had decided to resign from his position as Regional Secretary.

C.R. The president also considered that the reports aired by SIC and SIC Noticias
on 6 and 7 December had alluded to [the claimant].

C.T. The claimant felt that his honour, his good name and his personal dignity were
being harmed ...

D.S. Only after the public charges in the criminal proceedings in the paedophilia
case had been formulated did the claimant sense some relief, because it became
apparent within public opinion that he was not part of the proceedings

D.W. Even though it was made clear that [R.R.] was not linked to the facts being
investigated in the proceedings, to this day there are still references to his involvement
in the case, in online blogs and in the regional social media.

E.P. News of the present case came about as a result of a journalistic investigation,
quite separate from the police investigation as regards the means employed and the
aims pursued.

E.Q. The journalistic reports in issue were limited to sharing facts considered to be
truthful by those who produced them.

E.R. Before their dissemination, they were subject to journalistic investigation.
E.S. [This took place] through contact with different sources.

E.T. The facts disseminated had already been studied by journalists and published
in the 6 December edition of the Expresso newspaper.

E.U. This also influenced the behaviour of E.C., who believed that their
dissemination was appropriate.

F.H. The reference to the claimant as one of the ‘suspected detainees’ who was
questioned between the night of 8 January and the early hours of 9 January 2004 was
a mistake [/apso].

F.I. This mistake was rectified through a correction broadcast on the 12 noon and
1 p.m. editions of the news by the defendant SIC Noticias on 9 January 2004.

F.J. [R.R.] is a member of parliament in mainland Portugal.

2



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

21. On 20 August 2010 the Oeiras District Court found partially for
R.R., ordering the applicant company and E.C. to pay him compensation of
EUR 145,758.97, made up of EUR 80,000 in respect of non-pecuniary
damage and EUR 65,758.97 in respect of pecuniary damage. The court
apportioned liability between the applicant company at 60% and the
defendant E.C. at 40%. Lastly, the applicant company was ordered to
provide R.R. with airtime at a peak viewing time, to allow him to reply to
the accusations.

22. On an unknown date the applicant company and E.C. appealed
against that judgment to the Lisbon Court of Appeal.

B. Judgment of the Lisbon Court of Appeal of 10 January 2012

23. By a judgment of 10 January 2012, the Lisbon Court of Appeal
varied the previous decision. It dismissed the journalist E.C. from the case
and ordered the applicant company to pay R.R. EUR 10,000 in
compensation for non-pecuniary damage, alongside interest with effect from
the date of the judgment. The Lisbon Court of Appeal also rejected the
claim in respect of pecuniary damage on the grounds of the lack of a causal
link between R.R.’s voluntary decision to resign from his government role
and the applicant company’s actions, owing to the voluntary nature of his
resignation. The court based its decision solely on the news report broadcast
on 9 January 2004.

24. The Court of Appeal explained that the various facts in the case
could not be interpreted as a whole, in contrast to the first-instance court’s
decision. Instead, it considered that it was analysing a “dynamic reality”,
and split the sequence of events into three distinct moments, as follows:

“[Tlhe first [moment] took place on 6 and 7 December 2003, concerning the
SIC/Expresso investigation about paedophilia in the Azores; the second moment on
8 December 2003 related to [R.R.]’s letter of resignation ... and lastly the third
moment occurred on 9 January 2004.”

25. The Court of Appeal clarified that the first moment referred to the
“F.” criminal case, which was already under police investigation. The news
report itself had been broader than that case, resulting as it did from the
work of investigative journalism. Furthermore, the Court of Appeal
concluded as follows:

“as concerns words, sentences, references, or even comments made before or during
the report that may still be classified within the framework of investigative
journalism, it cannot be concluded, nor has it been alleged, that the author was
expressly identified, or that any defamatory statements concerning him were made.

It was stressed in the decision being appealed against that the various references to
the claimant’s personal characteristics allowed for his identification, in the context of
the insinuations heard, alluding to the fact that he was a lawyer — the sole member of



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

the government exercising that professional activity — and was absent from the Azores
at the time of the reporting, and if indeed it was established that several people
identified the claimant through those statements, it cannot be concluded that any
possible associations or rumours that may have occurred should be imputed as
defamatory information, such as to justify the obligation to award compensation ...”

26. The Court of Appeal identified the second moment as R.R.’s
resignation from his government position, when he himself had linked his
resignation to the previous reports. On this point the judgment read as
follows:

“It is understandable that the event should be on the news, with reference to the
previous news reports, and also that, since it concerned a relevant political matter, it
should be subject to scrutiny by the media, and specifically news commentators ...

While it is not in dispute that after the claimant had tendered his resignation, he did
not receive the same income as previously while the holder of a political office, it is
clear that, even if the news reports — referred to as the first dynamic moment of the
facts in question — may have prompted him to resign, there was nothing unlawful, for
we cannot ignore that this was an act of free will, and the appeal is to be determined
accordingly; nor, therefore, does there exist a causal link justifying the award of
pecuniary damage.”

27. The Court of Appeal described the third moment as the news report
broadcast at 10 a.m. on 9 January 2004, in which it had been falsely stated
by the television reporter that R.R. was one of the suspects who had been
arrested and questioned by the police. In that case, despite the rectification
of that fact in the news broadcast of 12 noon and 1 p.m. that same day, the
Court of Appeal considered that there had been a grave violation, caused by
a lack of diligence.

28. On an unknown date the applicant company and R.R. lodged an
appeal against that decision with the Supreme Court.

C. Judgment of the Supreme Court of 23 October 2012

29. On 23 October 2012 the Supreme Court found in favour of R.R. and
varied the decision of the Lisbon Court of Appeal. It held that, regardless of
the applicant company’s rectification of the false information about R.R.’s
arrest and questioning which had been broadcast on 9 January 2003, the
applicant company was nevertheless liable under Articles 70 and 484 of the
Civil Code. The Supreme Court pointed out that when reporting on R.R.’s
arrest, the reporters from SIC and SIC Noticias had been aware that the
information they were providing was false.

30. As to the analysis of the merits of the case, the relevant parts of the
judgment read as follows:

“In the light of these established facts, and the entirety of the remaining facts that
undeniably point in the same direction, there is no doubt that the claimant’s right to
honour and a good name was undermined by the (illicit) conduct of the reporters of
SIC Noticias (namely the third reporter), who, without mentioning the claimant by



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

name, but providing a series of characteristics that would allow him to be easily
identified, ascribed to him, in the reports produced and broadcast by the television
channel on 6 and 7 December, facts that objectively caused serious harm to his
fundamental rights to a good name and to honour, without, as they should have done
in accordance with ethics and professional conduct, having taken care beforechand to
investigate whether those facts were true or not, and maintaining and reiterating the
dissemination of such news even after they knew that it was not true that the claimant
was (judicially) involved in the proceedings in question ... [such] illegality ... therefore
stems from negligent behaviour (breach of the duty of care) in broadcasting facts that
were not shown to be true, and whose veracity was not carefully verified, and in not
protecting, in any event, the identity of the claimant ...

[N]ot only, as the previous judgment found, the report mentioning the claimant as
being one of the ‘suspected detainees’ questioned between the night of 8 January and
the early hours of 9 January (later rectified on the 12 noon and 1 p.m. news broadcasts
on SIC Noticias on 9 January 2004), but also the dissemination of the attribution of
the facts to the claimant in the form in which it took place on 6 and 7 December 2003
(at this point not yet referring directly to the name, but making identification possible
through the reference to individual and identifiable elements and characteristics),
cannot be considered anything other than serious violations by the journalists in the
service of SIC, on account of the lack of diligence and failure to comply with the
duties that govern the profession of a journalist, namely the duty to provide truthful
information, having in this way affected the claimant through implications that, by
being broadcast on SIC’s television channel, damaged his honour and good name;
accordingly, ... the defendant SIC has an obligation to pay compensation.”

31. The Supreme Court further clarified that the amount of
compensation should not be merely symbolic but should also ensure proper
compensation for the damage caused, holding as follows:

“To any person with an average notion of sensibility, reasonableness and common
sense, it is clear that the (unfounded) imputation, made publicly and repeatedly,
through a media outlet (in the present case, a television channel), to a citizen — in the
present case a citizen with a proven and acknowledged record of engagement at civic,
public and political levels — of involvement in paedophile activities and the sexual
abuse of minors, even though this information was later rectified, constitutes, as a
whole, much more than minor inconveniences of no legal relevance, amounting
instead to severe damage to essential elements of fundamental personality rights,
damage that by its severity, by the way in which it affects the personality rights of a
person, significantly undermining his honour and dignity, is worthy of legal
protection.”

32. The Supreme Court considered that the grave offence to R.R.’s good
name, which had caused suffering both to him and to his direct family,
justified an award of compensation of EUR 50,000 in respect of
non-pecuniary damage.

33. With regard to pecuniary damage, the Supreme Court considered
that R.R.’s resignation was connected to “unlawful facts harmful to his
honour and his good name, which are SIC’s responsibility”. It thus ordered
the payment of EUR 65,758 in respect of pecuniary damage to R.R., with
interest of 4% per year, with effect from the date when the summons had



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

been served on the applicant company, namely 3 April 2007 (see
paragraph 18 above). On that point, the judgment read as follows:

“Even though the claimant’s resignation and the consequent loss of income are not a
direct and immediate consequence of the facts damaging his honour, the truth is that
these consequences would not have occurred without those facts; the damaging facts
gave rise to proceedings that undoubtedly led to damage; there is therefore sufficient
causality between the facts and the pecuniary damage suffered by the claimant, which
was correctly quantified by the first-instance court in the amount of EUR 65,788
(corresponding to EUR 71,041.86 for the amount that he would have received in the
position he had held, less EUR 5,282.89 for what he in fact received by practising as a
lawyer after his resignation).”

34. The applicant company appealed against that judgment to a bench of
three judges (Conferéncia) of the Supreme Court, arguing that the decision
had been null and void in various respects — insufficient grounds, exceeding
the scope of the case (excesso de pronuncia) and contradictory reasoning —
and that there had been irregularities in the allocation of the case within the
Supreme Court, through the existence of a situation violating the principle
of the natural judge.

35. On 16 April 2013 the bench of three judges of the Supreme Court
allowed the applicant company’s appeal in part, but only with regard to the
lack of reasoning of the decision regarding the interest from the date of the
summons, rectifying that defect.

36. Between May and October 2013 the applicant company paid R.R., in
six monthly instalments, the compensation he had been awarded plus
interest of EUR 30,230.28, amounting to a total of EUR 145,988.28.

III. SUBSEQUENT DEVELOPMENTS

37. Between 10 March 2005 and 4 November 2013 R.R served as a
member of the national parliament, representing the Azores. He was elected

mayor of Vila Franca do Campo in September 2013, and was re-elected in
October 2017.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK
I. THE CONSTITUTION
38. The relevant provisions of the Constitution provide as follows:

Article 26 § 1

“Everyone shall possess the right to a personal identity, to the development of his or
her personality, to civil capacity, to citizenship, to a good name and reputation, to his
or her own image, to speak out, to protect the privacy of his or her personal and
family life, and to legal protection against any form of discrimination.”



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

Article 38
“l. Freedom of the press is guaranteed.
2. Freedom of the press implies:

(a) freedom of expression and creativity on the part of journalists and other staff, as
well as journalists’ freedom to take part in deciding the editorial policy of their media
entity, save when the latter is doctrinal or religious in nature;

(b) that journalists have the right, as laid down by law, of access to sources of
information and to the protection of professional independence and secrecy, as well as
the right to elect editorial boards;

(c) the right to found newspapers and any other publications without the need for
any prior administrative authorisation, bond or qualification ...”

II. THE CIVIL CODE
39. The relevant provisions of the Civil Code read as follows:

Article 70

“The law shall protect individuals against any unlawful interference or threat of
harm to their person or character.”

Article 484

“Anyone who states or spreads [knowledge of] a fact that is capable of harming the
reputation of another natural or legal person shall be liable for damages.”

Article 496

“l. When determining the amount of compensation, regard shall be paid to
non-pecuniary damage that, by its seriousness, deserves the protection of the law ...

4. The amount of compensation shall be determined fairly by the court ...”

III. THE CODE OF CIVIL PROCEDURE

40. The relevant provisions of the Code of Civil Procedure read as
follows:

Article 696

“A decision that has become res judicata may be the subject of an application to
reopen proceedings [recurso de revisdo] only where

(f) it is incompatible with a final decision given by an international appeal body and
by which Portugal is bound.”

10



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

IV. THE PRESS ACT

41. Section 3 of the Press Act, enacted through Law no. 2/99 of
13 January 1999, provides as follows:

“Freedom of the press has as its only limits those that derive from the Constitution
and the law, in order to safeguard the accuracy and objectivity of information, to
guarantee the rights relating to a person’s reputation, private life, image and words
and to defend the public interest and democracy.”

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

42. The applicant company complained that the judgments given against
it had been in breach of its right to freedom of expression. It invoked
Article 10 of the Convention, which reads as follows:

“l. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema
enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

43. The Court notes that the applicant company’s complaint is not
manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the
Convention. It further notes that it is not inadmissible on any other grounds.
It must therefore be declared admissible.

B. Merits

1. The parties’ submissions

(a) The applicant company

44. The applicant company recognised that the interference with its right
to freedom of expression had been prescribed by law, but argued that it had
not been necessary in a democratic society.

45. It contended that the various news reports broadcast by its television
channel could not be interpreted as a whole. It admitted that R.R.’s honour

11



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

and reputation had been damaged only with regard to the news report
broadcast at 10 a.m. on 9 January 2004 mentioning that R.R. had been
arrested and questioned by the police. It argued that the previous reports had
not directly identified R.R., and that the rumours emerging as a result of
those reports could not be imputed to the applicant company, whose
journalists had simply summarised the information they had collected
through their investigation. In terms of the reference to R.R.’s resignation,
the applicant company stressed that the resignation of a politician was
always newsworthy and, as a political issue of relevance, it would be subject
to comment and discussion by journalists.

46. The applicant company affirmed that the piece of news in question
had been of relevant public interest, as had been acknowledged by both the
first-instance court and the Lisbon Court of Appeal.

47. Lastly, the applicant company contended that the amount of
compensation awarded had been excessive and disproportionate, observing
that it was the highest amount anyone had ever been ordered to pay for
damaging a person’s reputation and honour. It had had a chilling effect on
the exercise of the freedom of expression.

(b) The Government

48. The Government did not contest the fact that there had been an
interference with the applicant company’s exercise of its right to freedom of
expression, but submitted that the interference had been “prescribed by law”
and had pursued a “legitimate aim”. As to the necessity of the interference
in a democratic society, they maintained that the protection of the right to
respect for personal honour and reputation was also a duty of the State,
since the applicant company had reported false information, without
adequately verifying the veracity of the statements, thus violating the duties
of ethics, professional conduct and care which journalists were obliged to
abide by.

49. The Government affirmed that a false news story of that nature
would naturally cause great damage both to the person who was the subject
of the news and to society as a whole, destroying trust in the media.

50. The Government further submitted that in the present case the
journalists had not observed the duties and responsibilities of their
profession to provide information with rigour, objectivity and truth, but had
instead acted negligently. They referred, in particular, to the news report
claiming that R.R. had been arrested and questioned by the police at the
Ponta Delgada District Court. In their submission, even though this news
had later been rectified, it had revealed a manifest breach of the duty of
care.

51. The Government concluded by submitting that the interference with
the applicant company’s exercise of its right to freedom of expression had
been “necessary in a democratic society” to ensure the protection of the

12



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

honour and rights of another, as provided for in Article 10 § 2 of the
Convention.

2. The Court’s assessment
(a) Whether there was an interference

52. The parties did not dispute that the judgment of the Supreme Court
ordering the applicant company to pay R.R. EUR 50,000 for non-pecuniary
damage and EUR 65,758 for pecuniary damage for infringing his right to
reputation amounted to an “interference” with the exercise of the applicant
company’s freedom of expression. The Court sees no reason to hold
otherwise.

(b) Whether the interference was prescribed by law and pursued a legitimate
aim

53. The parties also agreed that the interference had a legal basis. The
Court likewise finds that the interference complained of was prescribed by
law, namely Articles 70 and 484 of the Civil Code (see paragraph 39
above). It also notes that the interference complained of pursued a legitimate
aim referred to in Article 10 § 2 of the Convention, namely “the protection
of the reputation or rights of others” — in the instant case, those of R.R. It
remains to be established whether it was “necessary in a democratic
society”.

(c) Whether the interference was necessary in a democratic society

(i) The general principles

54. The fundamental principles concerning the question of whether an
interference with freedom of expression is “necessary in a democratic
society” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention are well
established in the Court’s case-law. They have been summarised, inter alia,
in Bédat v. Switzerland ([GC], no. 56925/08, § 48, 29 March 2016) and
Magyar Jeti Zrt v. Hungary (no. 11257/16, §§ 63-68, 4 December 2018).

55. The press plays an essential role in a democratic society. Although it
must not overstep certain bounds, in particular in respect of the reputation
and rights of others, as well as the need to prevent the disclosure of
information received in confidence, its duty is nevertheless to impart — in a
manner consistent with its obligations and responsibilities — information and
ideas on all matters of public interest (see Bédat, cited above, § 50, and the
cases referred to therein).

56. Indeed, the protection afforded by Article 10 to journalists in relation
to reporting on issues of general interest is subject to the proviso that they
act in good faith in order to provide accurate and reliable information in
accordance with the tenets of responsible journalism. The concept of
responsible journalism, as a professional activity which enjoys the

13



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

protection of Article 10 of the Convention, is not confined to the contents of
information which is collected and/or disseminated by journalistic means.
That concept also embraces the lawfulness of the conduct of a journalist,
and the fact that a journalist has breached the law is a relevant, albeit not
decisive, consideration when determining whether he or she has acted
responsibly (see Pentikdinen v. Finland [GC], no. 11882/10, § 90,
ECHR 2015, and Bédat, cited above, § 50, and the references cited therein).

57. These considerations play a particularly important role nowadays,
given the influence wielded by the media in contemporary society: not only
do they inform, they can also suggest by the way in which they present the
information how it is to be assessed. In a world in which the individual is
confronted with vast quantities of information circulated via traditional and
electronic media and involving an ever-growing number of players,
monitoring compliance with journalistic ethics takes on added importance
(see Stoll v. Switzerland [GC], no. 69698/01, § 104, ECHR 2007-V). Where
the “duties and responsibilities” of journalists are concerned, the potential
impact of the medium of expression involved is an important factor in
assessing the proportionality of the interference. In this context, the Court
has acknowledged that account must be taken of the fact that the audio-
visual media have a more immediate and powerful effect than the print
media (see Radio France and Others v. France, no. 53984/00, § 39,
ECHR 2004). The former have means of conveying through images
meanings which the print media are not able to impart (see Jersild v.
Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298). The function of
television and radio as familiar sources of entertainment in the intimacy of
the listener’s or viewer’s home further reinforces their impact (see Animal
Defenders International v. the United Kingdom [GC], no. 48876/08, § 119,
ECHR 2013 (extracts)).

58. In particular, where judicial cases or criminal investigations are
concerned, it is inconceivable that there should be no prior or
contemporaneous discussion of the subject matter of trials, be it in
specialised journals, in the general press or among the public at large.
Not only do the media have the task of imparting such information and
ideas; the public also has a right to receive them. However, consideration
must be given to everyone’s right to a fair hearing as secured under
Article 6 § 1 of the Convention, which, in criminal matters, includes the
right to an impartial tribunal and the right to the presumption of innocence
(see Bédat, cited above, § 51, and Tourancheau and July v. France,
no. 53886/00, § 66, 24 November 2005). As the Court has already
emphasised on several occasions, this must be borne in mind by journalists
when commenting on pending criminal proceedings since the limits of
permissible comment may not extend to statements which are likely to
prejudice, whether intentionally or not, the chances of a person receiving a
fair trial or to undermine the confidence of the public in the role of the

14



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

courts in the administration of criminal justice (see Worm v. Austria,
29 August 1997, § 50, Reports of Judgments and Decisions 1997-V;
Campos Damaso v. Portugal, no.17107/05, § 31, 24 April 2008;
Pinto Coelho v. Portugal, no. 28439/08, § 33, 28 June 2011; and Ageyevy
v. Russia, no. 7075/10, § 225, 18 April 2013).

59. When it is called upon to adjudicate on a conflict between two rights
which enjoy equal protection under the Convention, the Court must weigh
up the competing interests. The outcome of the application should not, in
principle, vary according to whether it has been lodged with the Court under
Article 8 of the Convention by the person who was the subject of the
offending article or under Article 10 of the Convention by the author of that
article, because these two rights deserve, in principle, equal respect (see,
amongst many other authorities, Couderc and Hachette Filipacchi Associés
v. France [GC], no. 40454/07, § 91, ECHR 2015). Accordingly, the margin
of appreciation should in theory be the same in both cases (see
Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, § 87, 7 February 2012,
and Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08,
§ 106, ECHR 2012, and the cases cited therein).

60. In that connection the Court emphasises that for Article 8 to come
into play, an attack on a person must attain a certain level of seriousness and
be made in a manner causing prejudice to personal enjoyment of the right to
respect for private life (see, amongst many other authorities, Axel Springer,
cited above, § 83, and Denisov v. Ukraine [GC], no. 76639/11, § 112,
25 September 2018).

61. It also reiterates that where the national authorities have weighed up
the interests at stake in compliance with the criteria laid down in the Court’s
case-law, weighty reasons are required if it is to substitute its view for that
of the domestic courts (see MGN Limited v. the United Kingdom,
no. 39401/04, §§ 150 and 155, 18 January 2011; Palomo Sdnchez
and Others v. Spain [GC], nos. 28955/06 and 3 others, § 57, ECHR 2011;
and Haldimann and Others v. Switzerland, no. 21830/09, §§ 54-55,
ECHR 2015). Analogous reasoning must apply in weighing up the rights
secured under Article 10 and Article 6 § 1 respectively (see Bédat, cited
above, § 53).

62. Furthermore, the Court has found that the most careful scrutiny on
its part is called for when, as in the present case, the measures taken or
sanctions imposed by the national authority are capable of discouraging the
participation of the press in debates over matters of legitimate public
concern (see Bladet Tromse and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93,
§ 64, ECHR 1999-111).

15



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

(ii) Application of these principles to the present case

(1) Whether the news reports contributed to a debate of public interest and
whether R.R. was a public figure

63. The Court observes that the impugned statements comprised several
opening reports on the primetime evening and midday news about the
ongoing investigations into a network implicated in the sexual abuse of
minors in the Azores (see paragraphs 4-16, and Error! Reference source
not found. above). There is no doubt that the impugned news reports
conveyed information of public interest (compare Bergens Tidende and
Others v. Norway, no. 26132/95, § 51, ECHR 2000-1V; Colago Mestre and
SIC — Sociedade Independente de Comunicagdo, S.A. v. Portugal, nos.
11182/03 and 11319/03, § 27, 26 April 2007; and Haldimann and Others,
cited above, § 56).

64. As regards R.R., the Court notes that he is a public figure both in his
own region in the Azores and in the entire country (see paragraph Error!
Reference source not found. above) and that, at the time the reports were
broadcast, he held a high-level political appointment as Regional Secretary
of Agriculture and Fisheries (see paragraphs 10 and Error! Reference
source not found. above).

(2) The method of obtaining information, and the content, form and
consequences of the impugned statements

65. The Court notes that it was considered established that the news
reports of 6 and 7 December 2003 stemmed from different sources,
collected through an investigative report compiled by both the applicant
company and the leading weekly newspaper Expresso. It also observes that
the facts disseminated at this point had already been published in the
6 December 2003 edition of Expresso (see paragraph Error! Reference
source not found. above). As to the news report of 9 January 2004, it was
considered established that the source of the information were the reporters
working for the applicant company, one of whom was E.C. who was present
in the vicinity of the Ponta Delgada District Court on the evening that the
questioning took place (see paragraph Error! Reference source not found.
above).

66. The Court acknowledges that taking into account the content of the
reports and the particular stigma attached to offences of a sexual nature
involving children, allegations of involvement in this type of offence have
the capacity to cause prejudice to the personal enjoyment of the right to
respect for private life.

67. With regard to the statements in issue, the Court observes that as far
as the news reports of 6 and 7 December 2003 are concerned, although
R.R.was not directly identified, he was still easily identifiable (see
paragraphs Error! Reference source not found.-Error! Reference source

16



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

not found., Error! Reference source not found. and Error! Reference
source not found. above). Therefore, although the news reports were the
result of a journalistic investigation conducted by the applicant company
and Expresso, both of whom were widely regarded by the public as reliable
news media outlets, they were able to cause prejudice to him.

68. As to the news report of 9 January 2004, in spite of the rectification
made hours later, the applicant company accepted that the false reference to
R.R.’s arrest and questioning by the police on this particular news report
had infringed R.R.’s right to reputation and honour (see paragraph Error!
Reference source not found. above). The Court also finds that, when the
applicant company stated that R.R. had been arrested and was being
questioned by the police, it did not act in a responsible way, particularly as
it knew that the news was widely disseminated via media outlets both
domestically and internationally (see paragraphs 14 and 15 above).
Accordingly, there were compelling reasons to impose a sanction on the
applicant company for the false information. However, the Court notes that
the applicant company rectified this mistake a few hours after the news
broke (see paragraph 17 above), which therefore limited the harm to R.R.’s
reputation both in scope and in time (compare Falter Zeitschriften GmbH v.
Austria, no. 26606/04, § 25, 22 February 2007). Furthermore, it observes
that, although it was considered established by the domestic courts that it
was still possible to find references to his potential involvement in such a
crime on different online platforms (see paragraph Error! Reference
source not found. above), R.R. resumed his role in politics shortly after the
applicant company’s news report. Indeed, he served as a member of the
national parliament between 2005 and 2013 and he remains, to this day, a
well-established and active politician (see paragraph Error! Reference
source not found. above). It therefore remains to be established whether the
amount the applicant company was ordered to pay to R.R. in damages was
proportionate to the damage caused to him.

(3) Severity of the sanction

69. The Court notes that the Supreme Court ordered the applicant
company to pay R.R. EUR 50,000 in respect of non-pecuniary damage and
EUR 65,758 in respect of pecuniary damage. With the addition of legal
interests, the total amount that the applicant company had to pay was
EUR 145,988.28 (paragraph 36 above). While it is not possible to conclude
that there was no harm at all to R.R.’s right to a reputation and honour, the
Court finds it difficult to accept that the injury to R.R’s reputation in the
present case was of such a level of seriousness as to justify an award of that
size. Such an amount of compensation, which was high when compared
with previous cases concerning Portugal that the Court has examined
(compare Publico - Comunicag¢do Social, S.A. and Others v. Portugal,
no. 39324/07, § 55, 7 December 2010), is also capable of discouraging the

17



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

participation of the press in debates over matters of legitimate public
concern and has a chilling effect on the freedom of expression and of the
press (compare Bozhkov v. Bulgaria, no. 3316/04, § 55, 19 April 2011;
Medipress-Sociedade Jornalistica, Lda v. Portugal, no. 55442/12, § 45,
30 August 2016; and Publico - Comunicagdo Social, S.A. and Others, cited
above, § 55; see also, mutatis mutandis, Pais Pires de Lima v. Portugal,
no. 70465/12, § 67, 12 February 2019). The Court therefore considers it
excessive in the circumstances of the present case.

(4) Conclusion

70. The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to
conclude that the interference with the applicant company’s right to freedom
of expression was disproportionate and not “necessary in a democratic
society” within the meaning of Article 10 of the Convention.

71. Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

72. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to
the injured party.”

A. Damage

73. The applicant company claimed 145,988.28 euros (EUR) in respect
of pecuniary damage, representing the amount it had been ordered to pay
R.R. at domestic level in respect of pecuniary and non-pecuniary damage
combined. The applicant company did not claim an award in respect of non-
pecuniary damage.

74. The Government contested the claim. In their view, the finding of a
violation would enable the applicant company to lodge an application for
the review of the judgment in its case before the domestic courts. Thus, the
payment of compensation for any damage sustained by the applicant
company would be premature.

75. The Court reiterates that a judgment in which it finds a breach
imposes on the respondent State a legal obligation to put an end to the
breach and make reparation for its consequences. If national law does not
allow — or allows only partial — reparation to be made, Article 41 empowers
the Court to afford the injured party such satisfaction as appears to it to be
appropriate (see latridis v. Greece (just satisfaction) [GC], no. 31107/96,
§§ 32-33, ECHR 2000-XI, and Stojanovi¢ v. Croatia, no. 23160/09, § 80,

18



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

19 September 2013). In this connection the Court notes that under
Article 696 (f) of the Code of Civil Procedure, an applicant may seek the
reopening of the civil proceedings in respect of which the Court has found a
violation of the Convention (see paragraph Error! Reference source not
found. above; see also Ramos Nunes de Carvalho e Sa v. Portugal [GC],
nos. 55391/13 and 2 others, § 222, 6 November 2018). Having regard to the
violation it has found and its reasons for that finding (see paragraphs Error!
Reference source not found.-Error! Reference source not found. above),
the Court considers that in the present case the most appropriate way of
repairing the consequences of that violation is to reopen, at the request of
the applicant company, the proceedings complained of. Since the domestic
law allows such reparation to be made, the Court considers that there is no
call to award the applicant company any sum in respect of pecuniary
damage.

76. As the applicant company made no claim in respect of
non-pecuniary damage, the Court is not called upon to make any award in
that regard.

B. Costs and expenses

77. The applicant company claimed EUR 32,550.80 for its lawyer’s fees,
representing 342.64 hours of legal work at a rate of EUR 95 per hour, and
EUR 4,090.40 for other costs and expenses incurred before the domestic
courts, of which EUR 306 resulted from procedural fines. It also claimed
EUR 4,283.57 for costs and expenses incurred before the Court. The
applicant company submitted the relevant invoices in support of its claims.

78. The Government commented that the amount claimed for the
lawyer’s fees was excessive in the light of the criteria normally applied by
the Court. It also observes that a fine of EUR 306 included in the claim for
costs and expenses should not be taken into consideration in view of the fact
that it was paid owing to delays imputable to the applicant company during
the proceedings.

79. According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as
to quantum (see latridis, cited above, § 54). In the present case, regard
being had to the documents in its possession and the above criteria, the
Court considers it reasonable to award the sum of EUR 4,283.57 for costs
and expenses incurred in the proceedings before it, plus any tax that may be
chargeable to the applicant company. As regards the costs and expenses
incurred in the domestic proceedings, the Court is of the opinion that the
claim in that regard must be rejected, given that the applicant company will
be able to have (the relevant part of) those costs reimbursed in the
proceedings following its request for reopening under Article 696 (f) of the

19



SIC - SOCIEDADE INDEPENDENTE DE COMUNICACAO v. PORTUGAL JUDGMENT

Code of Civil Procedure (see paragraph Error! Reference source not
found. above; see also, mutatis mutandis, Vinci¢ and Others v. Serbia, nos.
44698/06 and 30 others, § 65, 1 December 2009).

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;
2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicant company, within
three months from the date on which the judgment becomes final in
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, EUR 4,283.57
(four thousand two-hundred and eighty-three euros and fifty-seven
cents), plus any tax that may be chargeable to the applicant company,
in respect of costs and expenses;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amount at a
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points;

4. Dismisses the remainder of the applicant’s company claim for just
satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 27 July 2021, pursuant to
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Andrea Tamietti Yonko Grozev
Registrar President

20



